de zilverstraatkerk in franeker

Welkom in franeker

Rust, ruimte en gastvrijheid… Dat is Franeker, Ster van de Elfsteden. Franeker is een historische stad, gelegen in de provincie Friesland. We hebben een jachthaven, theater, horeca en een eigentijds winkelaanbod. En ook het beroemde Koninklijke Eise Eisinga Planetarium en het Martena Museum dat gevestigd is in een stadskasteel met stinzentuin hoort bij ons.

Franeker heeft een charmante, oude binnenstad met veel historische gebouwen en grachten en is teven één van de Friese elf steden. Ondanks het oude karakter van de stad, heeft het tegenwoordig een levendige cultuur met diverse evenenten gedurende het jaar. Ook zijn vanuit Franeker veel andere plekken eenvoudig en snel te bereiken via trein, auto of boot.

Cultuur en stad

Doordat Franeker een oude stad is, is het rijk aan veel historische cultuur. De binnenstad staat vol oude gebouwen die u op alle gemak kunt bekijken. Verder is er in de stad nog veel meer te bezoeken. De volgende bezienswaardigheden zijn zeker het opzoeken waard:

• Koninklijk Eise Eisinga Planetarium (3 minuten lopen): Dit is het oudste nog werkende planetarium ter wereld. Het is gebouwd tussen 1774 en 1781 en laat het zonnestelsel op elk moment van het jaar zien. Erg uniek en fascinerend.
  • Stadhuis (3 minuten lopen): Het Franeker stadhuis is gebouwd in de 16e eeuw in de renaissancestijl en is een belangrijk monument voor de stad. Een must-see voor liefhebbers van geschiedenis en architectuur.
  • Museum Martena (5 minuten lopen): Gehuisvest in het voormalige stadhuis van Franeker, biedt dit museum een boeiende kijk op de geschiedenis en cultuur van de stad. Het herbergt verschillende kunstvoorwerpen en historische artefacten.
  • Martinikerk (8 minuten lopen): Een indrukwekkend bouwwerk dat dateert uit de 15e eeuw. De Martinikerk is een architectonisch prachtwerk en herbergt ook historische monumenten.

Los van het historische karakter van de stad, is het tegenwoordig een erg bruisende stad waar jong én oud harmonieus samenleeft. Er zijn evenementen, festivals en de nodige winkels (minuten in loopafstand):

Dichtsbijzijnde supermarkten:

• Albert Heijn, 5 minuten
  • LIDL, 5 minuten
  • Poeisz. 8 minuten

Handige winkels:

• HEMA, 5 minuten
  • Action, 8 minuten
  • Primera, 5 minuten
  • Etos, 5 minuten
  • Blokker, 5 minuten
  • Kruidvat, 5 minuten

Horeca:

• Café de Doelen, 4 minuten
  • Brasserie de Stadstuin, 3 minuten
  • Restaurant de Stadsherberg, 3 minuten

Naast deze horecagelegenheden zijn er nog veel meer te ontdekken in Franeker, die allemaal dichtbij de Zilverkerkstraat liggen.

in de buurt

Ondanks dat er in Franeker genoeg te doen is, is een dagje er tussenuit ook heerlijk. Gelukkig heeft Franeker een treinstation en is daarmee met het openbaar vervoer zeer bereikbaar. Ook kunt u vanaf Franeker overal wel komen. Bij deze een paar hoogtepunten.

Harlingen:
Harlingen is een andere Friese stad, een havenstad. Hier kunt u heerlijk langs het water lopen en genieten van de lokale activiteiten. Ook kunt u vanaf hier de boot pakken naar Vlieland of Terschelling, waar u lekker kunt uitwaaien.

• Auto: Met de auto is het naar Harlingen ongeveer 12 kilometer, een kwartier rijden.
  • Trein: Vanaf station Franeker kunt u om de 30 minuten de trein pakken naar Harlingen. De reis duurt ongeveer 20 minuten.
Leeuwarden
  • Auto: Met de auto is het naar Leeuwarden ongeveer 25 minuten rijden.
  • Trein: Ook hier kunt u om het half uur de trein pakken naar Leeuwarden. De reis duurt zo’n 29 minuten.

Amsterdam
De hoofdstad van ons land is een uitstapje die alle kanten op kan. De stad is rijk aan geschiedenis en er is altijd wat te beleven, ook zijn er veel musea te bezoeken. Heerlijk voor een afwisselende dag of weekend weg.

• Auto: Via de Afsluitdijk komt u er het snelst. De 130 kilometer kunt u gemiddeld in 1,5 uur rijden, als het verkeer meezit.
  • Trein: De trein is wat meer uitdaging, aangezien hier vaak overgestapt moet worden. De precieze route hangt af van de vertrektijd, u kunt kijken welke trein u moet pakken via hier. Houd rekening met ten minste 2,5 uur reistijd.

Vanaf de Zilverstraatkerk is het treinstation van Franeker goed te bereiken. Het ligt er zo’n 700 meter vandaan, wat 10 minuten lopen of vier minuten fietsen is.

Evenementen

Het hele jaar door zijn er verschillende evenementen, activiteiten en verschillende soorten festivals in Franeker.

Zaterdag 1 juni Start seizoen stadswandelingen
3-6 juni Avondvierdaagse Franeker
Zaterdag 1 juni Live muziek in de binnenstad 13-17 uur
Zaterdag 8 juni Live muziek in de binnenstad 13-17 uur
Zaterdag 15 juni Live muziek in de binnenstad 13-17 uur
Vrijdagavond 21 juni Zomer Zonnewende koopavond XXL tot 22 uur.
Zaterdag 29 juni Live muziek in de binnenstad 13-17 uur
Zondag 30 juni Koopzondag

Wilt u verder vooruit kijken? Klik op de knop hieronder

Fiets- en wandelroutes

Franeker heeft een ideale omgeving voor zowel fiets- als wandelroutes en die zijn er dan ook genoeg. Of u nou op zoek bent naar korte of lange routes, in de buurt zijn altijd routes te vinden. Een paar bekenden zijn:

-Elfstedenroute Franeker: 25 km
-Fietsroute Franeker-Harlingen: 15 km
-Wandelroute Franeker Bos: 5 km
-Wandelroute Friese Terpen: 10 km

Naast deze zijn er natuurlijk nog veel meer te vinden of zelf te verzinnen. Kijk vooral even op: Fietsroutes in de buurt

Houd mij op de hoogte

Enthousiast geworden over Franeker en heeft u interesse in een appartement in de Zilverstraatkerk? Laat het ons weten via onderstaand formulier. Wij vertellen u over de verloop van het project en houden u op de hoogte van het proces.

Voor vragen over de appartementen van de Zilverstraatkerk neem je contact op met de makelaar.

Verkoop en informatie
Architect